شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی دولت روز شنبه 16 شهریور در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش‌های مختلف آن‌ها از جمله درباره لایحه حمایت خانواده، اظهارات رحیم مشایی و مدرک کردان پاسخ گفت.

به گزارش ایسنا، ‌غلامحسین الهام در ابتدای سخنانش با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به دلایل به تاخیرافتادن جلسات سخنگو در طول چند هفته‌ اخیر اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل این امر، برگزاری جلسات متعدد به‌ویژه در آستانه‌ هفته دولت، همزمان با جلسات هفتگی بود؛ البته با تکثر برنامه‌هایی که وجود داشت، احساس می‌کردیم خلائی در این ارتباط وجود ندارد. البته من در حاشیه‌ جلسات دولت چند بار در خدمت دوستان بودم و اکنون خوشحال هستم که بار دیگر شما را می‌بینم.

دکتر الهام در ادامه اظهارکرد: نکته‌ای که این روزها مطرح است بحث لایحه‌ حمایت از خانواده است. وی اضافه کرد: البته این موضوعی نیست که چالش بین دو قوه باشد و متاسفانه تبلیغات غلطی در این ارتباط صورت گرفته است.

سخنگوی دولت گفت: در آن‌چه به دولت به عنوان لایحه‌ حمایت خانواده داده شده بود، هیچ قید و شرطی برای جلوگیری و محدود کردن ازدواج مجدد و مکرر وجود نداشت و دامنه‌ آن باز بود؛ از طرفی چون قانون قبلی ملغی شده بود، ما در واقع با گنجاندن ماده‌ 23 در این لایحه برای ازدواج مجدد قید گذاشتیم و آن را محدود کردیم؛ این کل مساله است و فکر می‌کنیم کار درستی برای آرامش خانواده و حمایت از آن انجام دادیم.

وی با بیان این که عده‌ای می‌خواهند این قیود نباشد، گفت:‌ اگر فکر می‌کنند قید گذاشتن کار اشتباهی بوده، قیود را بردارند، شاید عده‌ای بدشان نیاید این قیدها نباشد.

الهام افزود: ‌اگر این لایحه به قیدها و محدودیت‌های دیگری نیز نیاز دارد، بگذارند و در واقع ما نیز با گنجاندن ماده‌ 23 در این ارتباط محدودیت ایجاد کردیم.

سخنگوی دولت هم‌چنین با بیان این که اساس خانواده باید بر محبت و عاطفه باشد، افزود: ما در واقع فکر می‌کنیم کار خوبی انجام داده‌ایم و اگر می‌گویند این لایحه بد است، آن را برگردانند.

الهام در بخش دیگر سخنانش به برگزاری جلسات شورای مسکن و اختیارات ویژه‌ای که به استانداران برای کنترل وضعیت مسکن داده شده اشاره کرد و گفت: سهمیه‌ تسهیلات نیز از سوی بانک‌ها در این ارتباط مشخص شده و این تسهیلات برای ساخت مسکن است.

الهام ادامه داد: ساخت و ساز مسکن رشد خوبی پیدا کرده و صدور پروانه در چهارماهه‌ اخیر نسبت به چهارماهه‌ی پارسال 20 درصد افزایش یافته است؛ در واقع به نحوی بورس‌بازی بر روی زمین و مسکن مهار شده است.

وی هم‌چنین با بیان این که در حوزه سامانه‌ اطلاعات مسکن نیز کارهای خوبی صورت گرفته، گفت: جلسات هماهنگی در این ارتباط بین نهادهای مرتبط در حال برگزاری است و ان‌شاءالله این پروژه در آذرماه کامل و اجرایی می‌شود.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به این که پروژه‌ها‌ی مسکن مهر نیز فعال هستند و وزیر مسکن اخیرا از دو استان بازرسی داشته و از شتاب کار در این ارتباط راضی بوده، گفت: ‌بحث اجاره‌ها نیز در دستور کار است و امیدواریم این بحث نیز به منظور مراقبت و سامان‌یافتن اجاره مسکن تکمیل شود تا از این زوایه نیز مشکلات موجود رفع شود.

سخنگوی دولت در ادامه به سوالات خبرنگاران حاضر پاسخ داد.

سخنانم در صدا و سیما به صورت تقطیع‌شده محور قرار گرفت

  غلامحسین الهام در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه «جام جم» که از وی پرسید " شما اخیرا درباره عملکرد رسانه‌ ملی انتقاداتی را مطرح کرده‌اید؛ در صورتی که این رسانه در پوشش عملکرد دولت اقدامات وسیعی انجام داده و حتی برخی منتقدان می‌گویند رسانه‌ ملی در این ارتباط افراط کرده و گویی دولت می‌خواهد رسانه‌ ملی برای خودش باشد. آیا به نظر شما خود دولت در زمینه اطلاع‌رسانی ضعف ندارد و همه‌ این ضعف‌ها مربوط به رسانه‌ ملی است؟" گفت: من یک گله از شما دارم که مطلب من را به صورت ناقص و نتیجتا نادرست محور قرار دادید و بر اساس آن یک سری گزارش تهیه کردید که درست نبود و بر اساس مطالب ناقص و تقطیع شده بود؛ گویی دولت می‌گوید رسانه‌ی ملی را به ما بدهید.

سخنگوی دولت ادامه داد: مساله‌ دوم این است که صدا و سیما پاسخ صحبت‌های من را پخش کرد، در صورتی که اصل صحبت‌های من از صدا و سیما پخش نشده بود که شاید این امر موید بعضی نظراتی باشد که مطرح کرده بودم و در حقیقت «آفتاب آمد دلیل آفتاب».

الهام افزود: ‌بحث من ساختاری و کارشناسی بود و نباید با آن برخورد احساسی کنیم. من رسانه‌ ملی را دارای مسئولیت می‌دانم؛ یک مسئولیت مستقیم نه کارگزاری؛ چرا که رسانه‌ ملی کارگزار دولت نیست، بلکه مسئول افکار عمومی است و در حقیقت مدیریت این افکار بر عهده‌ی رسانه‌ ملی است؛ از این رو اگر در این حوزه خلائی وجود دارد اولین پاسخگو همین رسانه است.

وی بار دیگر تاکید کرد: بحثی که در این زمینه مطرح کردم کارشناسی ، حقوقی و فنی است.

کناره گیری برقعی

الهام هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره کناره‌گیری احتمالی «برقعی» معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به علت بیماری گفت: آقای برقعی ناراحتی داشتند، ‌استراحت کردند و درمان شدند، اکنون وضعیت ایشان خوب است و به دستورهای پزشک عمل و مانند قبل با همان وقت و انرژی در دولت کار می‌کنند، ما نیز آرزو می‌کنیم ایشان همیشه سالم باشند.

وی همچنین به شوخی به خبرنگاران گفت:‌ توصیه می‌کنم حاشیه‌ بیماری را از آقای برقعی بردارید و ان‌شاءالله سلامت و تندرست باشید.

سخنان رئیس جمهور فرانسه

الهام هم‌چنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرده رژیم صهیونیستی قصد حمله به ایران را دارد، اظهار کرد: ‌این تهدیدی است از سر نهایت ضعف.

وی افزود: این رژیم در این قد و قواره و ظرفیت نیست که بخواهد در مورد حمله‌ نظامی به ایران فکر کند؛ در واقع این صحبت‌ها ماهیت جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد که از هر شرایطی برای تهدید امنیت جهانی استفاده می‌کند؛ این نکته مشخص می‌کند تهدید اصلی برای امنیت جهانی از کجاست و در واقع نشان می‌دهد این رژیم به هیچ مقررات و قانونی پایبند نیست.

سخنگوی دولت ادامه داد: نظام اسلامی ما یک نظام قدرتمند و مسیر آن بر اساس حق و عدالت و صلح و امنیت در جهان است و کسی قدرت آن را ندارد که پایه‌های این حکومت انسان‌دوستانه و صلح‌طلب را در معرض خطر قرار دهد.

الهام در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که « دولت لایحه‌ای 15 میلیاردی به منظور برداشت از حساب ذخیره ارزی در راستای حمایت از بانک‌ها به مجلس شورای اسلامی ارائه داده، اما این لایحه دو فوریتی به تصویب نرسیده» گفت: این موضوع از قبل محل مذاکره با مجلس محترم و در واقع این برداشت در راستای تقویت سرمایه نظام بانکی بوده است.

وی با بیان این که « ما باز هم بر فوریت آن (لایحه) تاکید داریم و امیدواریم مجلس محترم با کارشناسی بیشتر آن را در دستور کار قرار دهد و در این ارتباط اقدام کند» گفت‌: همان طور که در گزارش‌های مشترک وزارت کار و بانک مرکزی آمده و علی رغم تاثیر و ضرورت تقویت بنگاه‌های زودبازده، حجم زیادی از منابع بانکی به این بنگاه‌ها اختصاص ندارد و در واقع نسبت به تسهیلاتی که بانک‌ها برای دیگر فعالیت‌ها می‌دهند، این تسهیلات زیاد نیست.

الهام هم‌چنین در پاسخ به این سوال که « آیت‌الله امینی خطیب موقت نماز جمعه قم در مورد ماده‌ 23 و 25 لایحه‌ حمایت خانواده ابراز نگرانی کرده و خواستار حذف آنها شده است» گفت: حضرت آیت‌الله امینی یک عالم برجسته و شخصیت محترم هستند که در مورد مسائل خانواده صاحب‌نظرند و در این ارتباط دلسوزی دارند و این امر را بارها در فرمایشات، خطبه‌ها و سخنرانی‌های ایشان مشاهده کرده‌ایم، هم‌چنین نظرات ایشان به عنوان یک صاحب‌نظر اجتماعی و اسلامی بسیار قابل استفاده است.

 من صحبت‌های ایشان را امروز در روزنامه‌ها خواندم و برداشتم از صحبت‌هایشان این بود که دغدغه‌ مشترکی با ما برای حفظ آرامش روانی در خانواده‌ها دارند و این دقیقا آن چیزی است که دولت دنبال کرده و می‌کند. من تفاوتی از نظر رویکرد حس نکردم و دقیقا همین دغدغه باعث شده که ماده 23 را در این لایحه پیش‌بینی کنیم تا یکباره با خانواده‌هایی که متوجه می‌شوند مرد همسر جدید گرفته، مواجه نشویم؛ در حقیقت تلاش ما کنترل این امر بوده است. وی افزود: گرچه برخی از مردها بدشان نمی‌آید این ماده حذف شود.

الهام افزود: ما در حقیقت از هیچ این بنیاد را ساختیم. من اینجا نیز اعلام می‌کنم که اگر فکر می‌کنید باید محدودیت‌های دیگری اضافه شود، اضافه شود، ما با افزایش محدودیت‌ها و شروط مشکلی نداریم؛ ولی من تاکید می‌کنیم که از هیچ این مبنا را ساختیم؛ چرا که وقتی لایحه به ما داده شد هیچ محدودیتی نبود و ما این محدودیت را ایجاد کردیم. الهام به خبرنگاران به شوخی گفت: در واقع خواستیم ثواب کنیم کباب شدیم.

سخنگوی دولت بار دیگر تاکید کرد: ما این محدودیت را گذاشتیم تا حقوق خانواده حفظ شود و مشکلی نداریم که آن را محدودتر کنند. الهام گفت: ما حرفی نداریم که این لایحه را پس بگیریم؛ اما آیا شما می‌پذیرید که پس گرفته شود؟ من تاکید می‌کنم که دولت به دنبال ایجاد محدودیت در این زمینه بوده است.

وی هم‌چنین در مورد ماده 25 این لایحه گفت: آمار نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از طلاق‌ها ناشی از مهریه‌های کلان است؛ مهریه‌هایی که واقعی و در واقع قابل پرداخت نیستند؛ دولت برای جلوگیری از این نوع طلاق‌ها از این رویکرد استفاده کرد، هدف ما کاهش طلاق بوده و جهت‌گیری اقتصادی و مالی یا کم گذاشتن از حقوق زنان نبوده است. هدف ما جلوگیری از طلاق‌هایی بود که ناشی از باب‌شدن مهریه‌های غیرمتعارف است که هم تشکیل خانواده را سخت کرده و هم، از هم پاشیدن آن را سهل؛ البته یک ماده راه حل نیست و این ماده برای پیشگیری از طلاق است.

برای قطع‌نشدن گاز در زمستان برنامه‌ریزی شده است

سخنگوی دولت در ادامه‌ی گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که «برخی نمایندگان مجلس در مورد قطعی گاز در زمستان امسال ابراز نگرانی کرده‌اند، آیا دولت در این ارتباط آمادگی دارد؟» گفت: همیشه فال خوب بزنید! چرا از نگرانی صحبت می‌کنید؛ از آرزوهای خوب و امیدهای پیش رو صحبت کنید.

الهام ادامه داد: پیش‌بینی و برنامه‌ریزی وزارت نفت بر این است که فازهای جدید عسلویه در زمستان مورد بهره‌برداری قرار گیرد؛ یعنی در واقع حجم گاز جدیدی که باید به شبکه اضافه شود در زمستان بهره‌برداری می‌شود، همچنین با توجه به وضع تولید فاز 9 و 10 و حجم گازی که به شبکه اضافه می‌شود و با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد، ان‌شاءالله در زمستان مشکلی را شاهد نخواهیم بود و برنامه‌ریزی ما در این ارتباط است.

الهام اضافه کرد: البته در این راستا باید نظام مصرف را متعادل کنیم؛ اسراف‌نکردن موردی نیست که فقط به خاطر کمبود توصیه شده باشد؛ به طور کلی اسراف امر مذمومی است و ما باید در این راستا فرهنگ‌سازی کنیم، که ان‌شاءالله با سامان دادن نظام مصرف و جلوگیری از اسراف و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، شاهد مشکلی در این زمینه نباشیم.

وی گفت:‌ سال گذشته شاهد سرمای ویژه‌ای بودیم که با مشکلات دیگری از جمله در حوزه فنی که مربوط به زیرساخت‌ها بود، توام شد و از قبل نیز وجود داشت که وزارت نفت برخی نواقص را رفع کرد. الهام ابراز امیدواری کرد زمستان امسال زمستانی پربرف و باران ولی نه با سرمای زیاد باشد. سخنگوی دولت با خنده و به شوخی گفت: زمستانی به گرمی مردم و خانواده‌ها با لایحه‌ حمایت از خانواده.

الهام در ادامه در پاسخ به پرسش همین خبرنگار که گفت « شما دیروز در جمع مردم یزد گفته بودید وضع مردم ما در حال حاضر بهتر و مناسبت‌تر از زمان حکومت امیرالمومنین(ع) است» توضیح داد: این صحبت من در ارتباط با فرهنگ سیاسی مردم و نحوه‌ ارتباط آن‌ها با دولت و حکومت بود و جنبه‌ دیگری نداشت و در واقع از فرمایشات امام(ره) ‌بود.

وی هم‌چنین با اشاره به این که رهبری دائما از همراهی و ‌همدلی مردم تشکر و قدردانی کرده‌اند و در واقع این سرمایه‌ای برای دولت و حکومت است، گفت‌: اما حضرت علی (ع) در زمان خود چندین بار از مردم گله کرده‌اند و این صحبت من در راستای بیان تعامل و همراهی خوب مردم با دولت و حکومت است، از جمله این شعار که « نمی‌گذاریم علی تنها بماند».

الهام هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که « یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده قرار است دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا در مورد عراق به زودی برگزار شود» افزود: در این ارتباط در حال حاضر برنامه‌ریزی مشخصی نیست و اگر و جود داشته باشد در زمان خود اعلام می‌شود.

الهام ابراز امیدواری کرد که عراق هرچه زودتر به صورت کامل از وجود نیروهای بیگانه و اشغال‌گر پاک شود و دولت این کشور که منبعث از ملت بافرهنگ و تاریخی عراق است، با استقلال کامل کشورش را اداره کنند. وی گفت: ‌انتظار داریم این اتفاق به سرعت رخ دهد.

سخنگوی دولت هم‌چنین در پاسخ به پرسش همین خبرنگار که گفت« یکی از خبرنگاران در این جلسه در مورد صحبت‌های آقای سارکوزی مبنی بر حمله‌ رژیم صهیونیستی به ایران از شما سوال کرد و شما در مورد رژیم صهیونیستی صحبت‌هایی کردید. من می‌خواهم نظرتان را در مورد آقای سارکوزی که این صحبت‌ها را مطرح کردند بدانم، واکنش شما چیست؟» اظهار کرد: یعنی آقای سارکوزی سخنگوی رژیم اشغالگر و جعلی صهیونیستی است؛ اگر چنین وضعیتی دارد توصیه می‌کنیم به این سمت جلو نرود. این رژیم اشغالگر برای تمام جوامع جهانی هزینه‌ساز شده و این امر گریبان کشورهای اروپایی از جمله فرانسه را گرفته و خواهد گرفت.

وی با اشاره به جنایت‌های این رژیم و نقض حقوق بشر از سوی آن افزود:‌ این رژیم، رژیمی نیست که کشوری بخواهد رویش سرمایه‌گذاری سیاسی کند؛ کشورها باید در عرصه بین‌المللی منافع خود را به خوبی ببینند و آن را حفظ کنند.

الهام هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که « اجلاس چهار جانبه دمشق را که پس از قضیه‌ِ قفقاز برگزار شد چطور ارزیابی می کنید و در واقع این اجلاس چه پیامی داشته؟» گفت: مداخله‌ی فرامنطقه‌ای مشکل‌ساز است و در قفقاز نیز همین مساله ایجاد مشکل کرده است.

الهام افزود:‌ تدوام اشغالگری و نقض معیارهای بین‌المللی برای جامعه جهانی دردسر ساخته که محور این دردسرها رژیم اشغالگر در منطقه است، اگر این گفت‌وگوها و اجلاس‌ها به این سمت برود که دوره‌ی اشغالگری پایان پیدا کند امری است که فکر می‌کنیم امکان تحقق طرح جمهوری اسلامی برای برگزاری همه‌پرسی در این منطقه فراهم می‌شود، ولی با توجه با روحیات رژیم اشغالگر و بی‌بند و باری این رژیم نسبت به قوانین و مقررات، افق صلح افق روشنی نیست.

الهام هم‌چنین با اشاره به این که سوریه از رژیم اشغالگر قدس ضربه دیده و برای حفظ تمامیت ارضی خود تلاش می‌کند، گفت: موضع جهان اسلام در برابر رژیم اشغال‌گر در روز جهانی قدس متبلور می‌شود و این رژیم خود را در منظر افکار جهانی خواهد دید.

اظهارات مشایی و مدرک کردان

خبرنگاری در ادامه از سخنگوی دولت پرسید:« به تازگی معاون رئیس‌جمهور آقای مشایی اظهاراتی را در مورد دوستی با این رژیم جعلی مطرح کرده؛ در حالی که علما و 200 نماینده‌ مجلس خواهان برخورد با وی شده‌اند؛ ولی آقای رئیس‌جمهور به صورت تلویحی از وی حمایت کرده و ما می‌بینیم که آقای مشایی در سفرها کنار ایشان هستند. آیا رئیس‌جمهور نمی‌خواهد توجهی به درخواست علما و 200 نماینده بکند. از طرف دیگر این روزها بحث مدرک آقای کردان نیز مطرح است و آقای رئیس‌جمهور نیز دستور بررسی مدارک مدیران را به وزارت علوم داده؛ ولی هنوز این وزارتخانه نظرش را در مورد مدرک آقای کردان مطرح نکرده است»

الهام در پاسخ گفت: در مورد سوال اول موضع دولت ایران در مورد رژیم اشغالگر قدس روشن است؛ بنابراین در مورد آن چه اشاره کردید شما را به این کلام رهبری توجه می‌دهم که فرمودند " اتقوا من مواضع تهم ". ( از مواضع تهمت‌آفرین دوری کنید.)

سخنگوی دولت در مورد سوال دوم گفت: آقای رئیس‌جمهور با کسی تعارف ندارد. دستور بررسی این مدارک را داده و وزارت علوم نیز این مساله را در دستور کار دارد و ارزیابی می‌کند. الهام همچنین اضافه کرد: اعتبار جایگاه وزارت به مدرک تحصیلی نیست و در واقع پایه تصدی مسوولیت‌های اجرایی مدرک نیست.

سخنگوی دولت هم‌چنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که « شورای همکاری خلیج فارس و از جمله امارات بر ادعاهای قبلی خود در مورد مالکیت جزایر سه گانه پافشاری کرده‌اند» گفت: تکرار برخی مسائل تاثیری بر مبنای حقوقی آن‌ها ندارد .

وی گفت: البته ما مسائل را در منطقه با تعامل و ارتباط و روابط دوجانبه ارتقا می‌دهیم و پیش می‌بریم؛ ولی همانطور که گفتم تکرار این مسائل تاثیری بر مبنای حقوقی این آنها ندارد.


الهام در ادامه‌ گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که « مسئولیت اردوگاه اشرف از نیروهای اشغالگر، به خود عراقی‌ها واگذار شده و عراق نیز قبلا اعلام کرده بود سیاست اخراج گروهک منافقین را در نظر دارد» گفت: این گروهک یک گروهک تروریستی است و تقریبا همه‌ مجامع جهانی خطر آن را تایید می‌کنند؛ گرچه برخی مواقع تحت بعضی اهداف و برنامه‌ها مسائل دیگری مطرح می‌شود؛ ولی همان دولت‌ها در وضعیتی هستند که نمی‌توانند دفاع از این گروهک را توجیه کنند و بهره‌برداری از یک گروهک تروریستی نتیجه‌ معکوس داشته است، ما فکر می‌کنیم تصمیم دولت عراق تصمیم به‌جایی بوده که امیدواریم عملیاتی شود؛ البته تصمیم‌گیرنده در این موضوع دولت عراق است.

وی تاکید کرد: وجود گروهک‌های تروریستی یکی از اسباب ناامنی است و ما منتظر اجرایی شدن سیاست دولت قانونی عراق در این زمینه هستیم.

الهام پس از پایان مصاحبه‌ مطبوعاتی خود در حاشیه جلسه نیز جوابگوی پرسش‌های برخی خبرنگاران بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در ارتباط با استیضاح وزیر آموزش و پرورش، با ابراز امیدواری نسبت به این ‌که این مساله جدی نباشد، گفت: نمایندگان محترم مجلس می‌توانند با تعامل خوبی که بین دولت و مجلس وجود دارد، مسائل را با گفتمان و گفت‌وگو حل کنند؛ فضا در این شرایط به گونه‌ای نیست که این استیضاح صورت گیرد که امیدواریم با تعامل دولت و مجلس مساله حل شود.

الهام هم‌چنین با اشاره به جایگاه حساس وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: همه باید برای ارتقای آموزش و پرورش کار و وزیر را نیز در این ارتباط کمک کنیم. در حال حاضر نیز وزیر آموزش و پرورش به طور جدی در حال برنامه‌ریزی و کار و تلاش هستند و امیدواریم این مساله منتفی شود.

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری که گفت « گفته می‌شود دولت بر مهریه مالیات بسته، در صورتی که مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته،» گفت: این حرف که می‌گویند مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته، حرف عوامانه‌ای است؛ مهریه بالاخره حق است و نمی‌خواهیم کسی را فریب بدهیم؛ مهریه حق و تعهدی است که باید اجرا شود و زن می‌تواند اگر مهر عندالمطالبه باشد، همان موقع از طرفش تقاضا کند؛ پس در واقع دین نیست، بلکه حال است؛ چرا که همان موقع که مطالبه کرد، باید پرداخت شود؛ در صورتی که دین اجل دارد. ممکن است کسی مهریه‌اش را عندالمطالبه قرار دهد و کسی دیگر عندالاستطاعه؛ این حرف که گفته می‌شود مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته، پایه و اساس حقوقی ندارد؛ وقتی زوجه طلب مهریه کرد باید داده شود، یا اگر زوج از دادن مهریه خودداری کرد در دادگاه یا باید به زندان برود یا زن می‌تواند از او طلاق بگیرد و خانواده از هم می‌پاشد. این‌که ما ماده 25 را قرار دادیم برای جلوگیری از طلاق‌هایی است که ناشی از مهریه‌های سنگین است.

الهام بار دیگر به خبرنگاران در پاسخ به این سوال که « شما فرمودید قانون سال 53 توسط قوه‌ قضاییه ملغی شده است؛ در حالی که خیلی از مردم فکر می‌کنند اگر شما ماده 23 را حذف کنید، همان ماده قبلی که در قانون 53 بوده، یعنی اخذ اجازه از همسر اول برای ازدواج مجدد، در لایحه گنجانده می‌شود، کارشناسان قوه‌ قضاییه نیز وقتی صحبت می‌کنند این‌گونه بیان می‌کنند» گفت: در این لایحه گفته شده قانون 53 ملغی است و سند آن نیز هست و یک مساله روشن است؛ لایحه‌ای که به دولت آمد، با توجه به ملغی شدن قانون سال 53 هیچ محدودیتی برای ازدواج مجدد قرار نداده بود؛ اما ما محدودیت ایجاد کردیم و قانون سال 53 کاملا ملغی است؛ گرچه برخی می‌خواهند بگویند در این ارتباط نباید هیچ قیدی قرار داد.

سخنگوی دولت هم‌چنین در پاسخ به این سوال که « با توجه به ماده 23 در صورتی که دادگاه به مرد اجازه‌ ازدواج مجدد بدهد زن اول ضرر می‌بیند» با اشاره به روندی که دادگاه برای صدور اجازه‌ی ازدواج به مرد می‌دهد، گفت: در شروط ضمن عقد نیز به صورت استاندارد در دفترچه‌های ازدواج آمده که زن می‌تواند از حق طلاق استفاده کند که یکی از بندهای آن مربوط به ازدواج مجدد مرد است، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق کند و چون جزو شروط ضمن عقد است، این از قانون نیز بالاتر است.

کد خبر 62628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز